Signe Asmussen's Classical Debut -
Politiken -
Berlingske Tidende
Concert Reviews |
(This page is soon partly available in English) |
Top
|
Signe Asmussen's Classical Debut |
Next |
|
Photo: © Lars Nybøll
|
|
Vores sangerinde, Signe Asmusssen, er et sandt 'powerhus' på en scene: Energisk, udadvendt og
med en smittende livsglæde, og så har hun - ikke at forglemme - en stor salsastemme.
Alt det har de, der har hørt hende i
Salsa Loca, haft mulighed for ved selvsyn at konstatere.
Men de færreste af disse ved, at hun med samme overbevisning synger klassisk -
en kombination kun de uendeligt få mestrer!
Signe synger klassisk i vokalensemblet Ars Nova
og The Tolkien Ensemble, og så har hun til
for nylig gået på solistoverbygningen på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.
Det er denne lange og krævende uddannelse, som Signe nu har færdiggjort - og traditionen tro
afsluttes studiet med en klassisk koncert på konservatoriet, en såkaldt 'klassisk debut'.
Koncerten, der blev holdt fredag d. 9. november 2001, blev et sandt tilløbsstykke,
og ud over en stor del af resten af Salsa Loca var også anmelderne fra de
største morgenaviser blandt de heldige, der fik en plads.
Bandet ønsker Signe et stort tillykke med den meget flotte 'klassiske debut' og håber inderligt, at der
ved siden af en lovende klassisk karriere stadig vil være plads til at 'trykke den vilde salsatråd af'
med Salsa Loca.
Herunder bringer vi Politiken og Berlingske Tidendes anmeldelser af koncerten, som den stod
at læse mandag d. 12. november 2001.
|
|
|
|
Poetisk forførelse
Signe Asmussen er en født fortolker i den intime genre
Klassisk debut
Mange gik forgæves til Signe Asmussens debut, og interessen var særdeles berettiget.
Ikke at den 31-årige mezzosopran synger indvendingsfrit. Tekniske svagheder som det flimrende forte
og en noget ufri højde er lette at pege på, og hun mangler den ægte mezzos klangbredde. Klangen var
tiltalende, men det var ikke stemmens nøgne udstrå1ing, der forførte publikum.
Men forført blev man. Signe Asmussen er ikke blot en rimeligt dygtig sanger, der i hvert fald ikke
er nævneværdigt hæmmet af tekniske hindringer, men først og fremmest en fortolkende naturbegavelse,
der tvinger en til at lytte. Hun synes ude af stand til at præstere noget ligegyldigt og befinder sig
åbenlyst godt på en scene.
Lune, swing, naturlig charme og lejlighedsvis et knejsende fuldregister fyldte Montsalvatges
cubansk-folkloristiske 'Canciones negras', som hun korrekt nok sang på latinamerikansk spansk,
men også indtagende poesi som vuggevisens lange diminuendo fra piano til pianissimo, ikke kunstigt
tilbageholdt, men afslappet nynnende, så at sige med barnet for øjnene. Wolfs små anekdotiske
situationsbilleder fra 'Spanisches Liederbuch' var rene foræringer til Asmussens talent, og
spøgefuldheder som Seibers 'Morgenstern-Lieder' var ikke blot vittigt skuespil, men også virtuost
raffineret samspil med en hysterisk soloklarinet, men det stærkeste, rigeste udtryk fandt hun i
programmets mange seriøse sange.
Attraktionen i Schierbecks 'Den kinesiske fløjte' er almindeligvis den fine orkesterinstrumentation,
men som digtfortolkninger har jeg ikke før oplevet sangene så fornemmme som her i klaverversionen:
Velsignet ukunstlet og autentisk fortalte Asmussen sine historier, så billeder og situationer rejste sig
lyslevende. Fri deklamation og dristige pauser gav eventyrskabelonen i 'De tre prinsesser’ gribende
tragisk perspektiv, og 'Den trofaste hustru' røbede foruroligende sin indre vaklen.
Deklamation og klang former udtrykket - det sidste mest på et underbevidst plan: Stemmens farvning
falder ikke i ørene, men den rammer sjælen, for den gror af nærvær og forståelse. Den er intet kunstgreb
og virker selv i sange, der som Duparcs 'L'Invitation au voyage' i grunden kalder på en mere yppigt
sanselig klang. Hos Dowland udnyttede Asmussen fornemt sine korerfaringer med en klar, lige stemme.
En af komponistens sorteste sange, 'In Darkness let me Dwell', voksede næsten umærkeligt frem af det
mørkeste intet, og det forpinte udtryk var præcist kalibreret efter stilens renfærdige virkemidler.
Til syvende og sidst bygger forførelsen også på musikalsk overskud. Form og stil holder udtrykket
på plads med en gennemslagskraft, der går i dybden. Hvad Asmussen ved om frasering, blev vel smukkest
opsummeret i det andet ekstranummer, Heises 'Skovensomhed', men indadvendte sange som Griegs 'Zur Rosenzeit',
Schierbecks 'Vaarregnen' og flere af Duparc var udsøgte eksempler på, hvordan frase føjes til frase,
og overalt stod gedigen musiceren i et produktivt og engagerende forhold til fortolkningen.
Jan Jacoby
(Konservatoriet: Debutkoncert for Signe Asmussen (mezzosopran). Medvirkende:
Christen Stubbe Teglbjærg og Arne Jørgen Fæø (klaver), Karen Englund (cembalo),
Klaus Tönshoff (klarinet). Fredag 9. november.)
|
Top
Previous
|
Berlingske Tidende, mandag d. 12. nov. 2001 |
|
|
|
|
Mulighedernes stemme
Mezzosopranen Signe Asmussen behersker med usædvanlig musikalsk
autoritet både den sprødeste renæssancemusik og den heftigste romantik.
Hendes debutkoncert i fredags lignede begyndelsen på en stor karriere.
Af Jakob Levinsen
Der er to årsager til, at mezzosopranen Signe Asmussens debutkoncert
i fredags ikke får helt den anmeldelse, et så helt usædvanligt talent
som både sanger og performer vitterlig har fortjent.
Den ene er
praktisk, eller i hvert fald institutionel. Musikkonservatoriets lettere
kaotiske og lidet professionelle håndtering af den voldsomme
tilstrømning til koncerten resulterede nemlig blandt andet i, at man
længe før koncertens begyndelse også havde solgt anmelderbilletterne og
tilsvarende åbenbart opgivet alt, hvad der måtte hedde ordentlige
reserverede pladser.
Med det resultat, at såvel overtegnede som en kollega fra en anden
morgenavis havnede allerbagest i salen under orgelpulpituret, hvor man
ser ringe og hører endnu værre. Nogenlunde som hvis vores kunstanmelder
skulle bedømme udstillinger igennem en kikkert.
Den anden årsag er
mere musikalsk og har med programmets sammensætning at gøre. Signe
Asmussens stemme har nemlig en stor, bred og sensuel klang med sin
styrke i det mellemste og det dybeste leje.
Derfor virker den også på
udebane i noget hyperfølsomt småkravl som de syv sange af Hugo Wolf, der
afsluttede det officielle koncertprogram. Navnlig fordi stemmen synes
stadig at have en teknisk svaghed i det lyse leje, hvor den indimellem
mister fokus, og vibratoet begynder at blafre.
Enkelte af sangene
tidligere på aftenen, navnlig den første af de tre sange fra Edvard
Griegs opus 48 og dele af Poul Schierbecks »Den kinesiske fløjte«, led
stedvis af den samme skavank. Og ikke mindst i betragtning af det niveau
og den autoritet Signe Asmussen lagde for dagen i resten af programmet,
virkede det sært med de programpunkter, der hvad enten det så var
hende selv eller hendes lærere, der havde valgt dem på mange måder
lægger op til en helt anden, lysere og lettere stemmetype.
Modsat
ikke mindst Xavier Montsalvatges latinamerikansk farvede »Canciones
Negras« som Signe Asmussen også optrådte med ved pianisten Arne Jørgen
Fæøs debut for to uger siden, og som på ny var en opvisning i lige dele
rå sanselighed og musikalsk fortælleevne. Så meget større var
stilskiftet til den engelske renæssancemusik i de to drivende
melankolske John Dowland-sange med cembalo lige efter pausen, hvor Signe
Asmussen viste sig også at kunne gøre sin stemme helt slank, sprød og
vibratoløs.
Og det blev endda ikke ved det ene stilskift: der var
også både cabaret-lignende ironisk vid i ungareren Matyas Seibers tre
sanger for stemme og klarinet til absurde tekster af Christian
Morgenstern, og bagefter det helt store episk-romantiske udtræk i Henri
Duparcs »L’Invitation au Voyage«. De, om noget, cementerede, at der her
er tale om en stemme og en sanger med ekstraordinære muligheder og i
vidt omfang også allerede kunnen og overskud til at realisere dem.
Det blev yderligere bekræftet i de to lige så romantiske ekstranumre,
Gustav Mahlers »Liebst du um Schönheit« og Peter Heises »Igennem
Bøgeskoven«. Det burde med tiden kunne blive til eksempelvis både Carmen
på en operascene og »Lied von der Erde« i en koncertsal og så synger
Signe Asmussen oven i købet i et salsaorkester ved siden af, hvad man
ved denne lejlighed bestemt også gerne havde hørt smagsprøver på.
(Kunstner: Signe Asmussen, mezzosopran, med Christen Stubbe Teglbjærg
og Arne Jørgen Fæø, klaver, Karin Englund, cembalo, og Klaus Tönshoff,
klarinet.
Sted: Det Kgl. Danske Musikkonservatorium)
|
|
|